16 Δεκ 2010

Η δύναμη του Σοφαδίτη καταναλωτή*

by no_neutral
πηγές: karditsaLive, atenistas.gr









Το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ξεκινάει σήμερα, Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010, σύμφωνα με ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Σοφάδων και έχει ως εξής:

Πέμπτη 16/12/2010 : 08:30 με 14:00  &  17:00 με 21:00
Παρασκευή 17/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Σάββατο 18/12/2010 :  08:30 με  15:00
Κυριακή 19/12/2010 : 10:00 με 17:00
Δευτέρα  20/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Τρίτη  21/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Τετάρτη 22/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Πέμπτη 23/12/2010  : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Παρασκευή  24/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Σάββατο 25/12/2010  : Χριστούγεννα
Κυριακή  26/12/2010  : Αργία
Δευτέρα  27/12/2010  : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Τρίτη 28/12/2010    : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Τετάρτη 29/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Πέμπτη 30/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Παρασκευή 31/12/2010 : 08:30 με 14:00  & 17:00 με 21:00
Σάββατο  1/1/2011  : Πρωτοχρονιά
Κυριακή 2/1/2011 : Αργία
Δευτέρα   3/1/2011 : κανονικό  ωράριο

Σε αυξημένη καταναλωτική κίνηση προσβλέπουν οι έμποροι της περιοχής εν όψει της εορταστικής περιόδου. Η αγορά των Σοφάδων που παρακμάζει βραδύτατα τα τελευταία χρόνια (με ελάχιστες φωτεινές εξεραίσεις επιχειρηματικής επιτυχίας) αναζητά απεγνωσμένα ευκαιρίες -προσωρινής έστω- ανάκαμψης. Αναρωτιόμουν τις πταίει -προϊούσας της πανελλήνιας οικονομικής κρίσεως φυσικά- για την καταβαράθρωση του εμπορικού κόσμου της περιοχής. Ως εκ τούτου προέκυψαν τα εξής ερωτήματα:

Είστε ευχαριστημένοι από την αγορά των Σοφάδων; Πιστεύετε ότι καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες του δήμου; Θεωρείται ότι προσφέρει ποικιλία, ποιότητα, ανταγωνιστικές υπηρεσίες και προϊόντα σε προσιτές τιμές ή κάνετε τις αγορές σας σε άλλες πόλεις;

Αν δεν είστε ευχαριστημένοι πώς πιστεύετε ότι μπορεί να αλλάξει αυτό; Ποιος ευθύνεται;

Στην προσπάθειά μου να απαντήσω εντόπισα κάποια καίρια σημεία στο άρθρο της Λένας  Φουτσιτζή  περί (της έλλειψης!) καταναλωτικής συνείδησης και συμπεριφοράς.
Αντιγράφω:

Η σχέση της προσφοράς /ζήτησης είναι αυτή που καθορίζει την κοινωνία μας αυτή τη στιγμή. Δεν είναι η δικαιότερη όλων αλλά πριν αποφασίσουμε να την αλλάξουμε προτείνοντας μία βιώσιμη εναλλακτική, θα πρέπει τουλάχιστον να μάθουμε πως μπορούμε να επωφεληθούμε απ’αυτήν.
Το έτος 2007 ανακηρύχθηκε στην Αγγλία «η χρονιά της δύναμης του καταναλωτή» επειδή μέσα από καμπάνιες του ίντερνετ διάφορες εταιρίες, ακόμα και τράπεζες, αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Αυτό που σίγουρα ο καθένας μας μπορεί να κάνει είναι να συνειδητοποιήσει τη δύναμή του. Κάθε μέρα που περνάει όλοι μας κάνουμε επιλογές: με τί μέσο θα μετακινηθούμε, σε ποιο σούπερ μάρκετ θα πάμε, που θα πιούμε καφέ, αν θα αγοράσουμε σοκολάτα τέτοια ή άλλη. Κάθε απόφαση είναι και μία πολιτική απόφαση. Κάθε αγορά και κάθε κίνηση που κάνουμε επηρεάζει το σύστημα με έναν αμεσότερο τρόπο απ’ό,τι οι εκλογές. Ειδικά τώρα, που η αγοραστική μας δύναμη έχει συρρικνωθεί, όσοι πουλάνε είναι πολύ ευαίσθητοι στις αντιδράσεις του κοινού.”
Διάβασε όλο το άρθρο εδώ.

Δια ταύτα, θεωρώ ότι ο καταμερισμός των ευθυνών οφείλει να είναι αμφιτερόπλευρος.
Η επαγρύπνηση των επιχειρηματιών με μικρά άλλα σημαντικά βήματα και η κριτική σκέψη και συνετή αγοραστική εκλογή των καταναλωτών θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε εκατέρωθεν ωφελιμισμό -με την καλή έννοια-, αφού και το χρήμα θα κινηθεί (τονώνοντας τις “υγιείς” επιχειρήσεις) και οι καταναλωτές θα μείνουν ευχαριστημένοι, προοικονομώντας έτσι και την μελλοντική τους συνεισφορά στην τοπική αγορά.

Αν με ρωτάς λοιπόν Σοφαδίτη επιχειρηματία, προσωπικά ζητάω τα εξής ως δυνητικός καταναλωτής:

λογικές τιμές: είπαμε να βγάλετε και σεις, αλλά όχι εις βάρος του καταναλωτή, εξάλλου η κερδοσκοπία τιμωρείται/διώκεται καταρχήν από τον ίδιο τον καταναλωτή, ο οποίος θα ψάξει αλλού για το συμφέρον του.

ευχάριστη και άμεση εξυπηρέτηση: όταν μπαίνω μέσα θέλω να μου λες καλημέρα και να μην σφουγγαρίζεις το πάτωμα με τα μούτρα σου, αδιαφορώ αν το αισθάνεσαι πραγματικά ή όχι αλλά απαιτώ να είσαι ευχάριστος. Εξάλλου ήρθα για να σου αφήσω τα χρήματά μου. Αν βλέπεις τη δουλειά σου σαν αγγαρεία, απλά άλλαξε επάγγελμα και δανείσου το βιβλίο επαγγελματικού προσανατολισμού από το λύκειο, αλλά μην παραπονιέσαι που δεν σταυρώνεις πελάτη. Επίσης μην συμπεριφέρεσαι σαν δημόσιος υπάλληλος γιατί ΔΕΝ είσαι. Δεν έχω καμία όρεξη να περιμένω να διεκπεραιώσεις (sic) την σημαντική συζήτησή σου με την Κούλα για τον γκόμενο της γειτόνισσας.

ποιότητα ΑΑΑ: η μέγιστη ποιότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών και η μεγαλύτερη δυνατή ποικιλία είναι ο ισχυρότερος κράχτης για τον καταναλωτή. Δεν μ' ενδιαφέρει αν το εμπόρευμα σου 'χει μείνει στοκ απ το 2000 και το έχεις ξεχάσει στα ράφια ελπίζοντας ενδόμυχα ότι δεν θα πάει χαμένο. Get over it! Φέρε νέο εμπόρευμα, δελέασέ με με κάτι διαφορετικό και αλώβητο από τη σκόνη και τον ήλιο (που έχει ξεθωριάσει τα παιδικά ρουχαλάκια απ' τη δεκαετία του ογδόντα που ακόμα ψάχνουν αγοραστή..)

εκσυγχρονίσου: το νέο εμπόρευμα εμπίπτει και σ' αυτή την κατηγορία. Εκτός αυτού πολύ σημαντική είναι και η διαμόρφωση και συνεχής “προσοχή” του επαγγελματικού χώρου. Είναι μια καλή επένδυση που θα ευοδώσει σίγουρα με την προσέλκυση του κόσμου. Ωστόσο αν θεωρείς δύσκολο να γίνουν σπάταλες επενδύσεις μεσούσης της οικονομικής κρίσεως, σκέψου λίγο πιο δημιουργικά (αν σου είναι αδύνατο εκμεταλλεύσου τη δημιουργικότητα φίλων/ συγγενών/ γνωστών..) και ανανέωσε το χώρο σου με απλές κινήσεις. Βάψε πχ. επιτέλους αυτό το προπολεμικό γραφείο δίνοντάς του άλλο στυλ και πέτα τα πλαστικά λουλούδια! You need taste much more than money.

τρόποι προσέλκυσης ευρύτερου αγοραστικού κοινού ή αλλιώς marketing: Αν θέλεις να διευρύνεις το αγοραστικό σου κοινό, στοχεύοντας και στα γύρω χωριά και να εδραιώσεις το ήδη υπάρχον, βρες τρόπους προσέλκυσης και εντυπωσιασμού. Για παράδειγμα, διοργάνωσε ένα απλό happening (για την επαρχία των ανύπαρκτων επιλογών θα είναι το γεγονός της χρονιάς, trust me) που θα δώσει την ευκαιρία στους εν δυνάμει πελάτες σου να μάθουν για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρεις. Μοίρασε δωρεάν δείγματα και διαφημιστικά (έλεος, όχι άλλους αναπτήρες και ρολόγια, γίνε πιο εφευρετικός), εξήγησέ τους γιατί το κατάστημά σου θεωρείται ανταγωνιστικό (αν δεν είναι φρόντισε να γίνει) και κάνε δημόσιες σχέσεις. Η προσωπική επαφή είναι τουλάχιστον επιβαλλόμενη, ειδικά σε μια επαρχιακή κωμόπολη.

δικτυώσου: Το διαδίκτυο εισχωρεί όλο και πιο έντονα στην καθημερινότητά μας. Ειδικά οι νέοι και τα παιδιά (αρκετά δυνατή καταναλωτική ομάδα) είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι πλέον. Φτιάξε μια ιστοσελίδα όπου θα παρουσιάζεις την επιχείρησή σου και θα διαθέτεις στοιχεία επικοινωνίας. Δώσε την ευκαιρία στον κόσμο να κάνει γόνιμη κριτική ώστε να διορθώσεις τα κακώς κείμενα. Αν δεν διαθέτεις το bugdet για την δημιουργία και διατήρηση ιστοσελίδας, εκμεταλεύσου ένα από τα άκρως αναπτυσσόμενα κοινωνικά δίκτυα, όπως facebook, twitter, blog etc. Αν δεν έχεις ιδέα από υπολογιστές και ίντερνετ (απαράδεκτο για έναν επιχειρηματία, οποιουδήποτε είδους, αλλά τέλος πάντων) ζήτησε το σαν εξυπηρέτηση από κάποιον που μπορεί να σε βοηθήσει (τα παιδιά σου, κάποιος γνωστός κλπ).

Αυτά είναι λίγα μόνο παραδείγματα που μπορώ να σκεφτώ πρόχειρα.
Ζητάω πολλά; Εντάξει δεν απαιτώ να εφαρμοστούν όλα. Ξεκίνα τουλάχιστον από τα βασικά διότι το αυτονόητο έχει καταντήσει άκρως αμφιλεγόμενο.

I shop, therefore I am..

Όσων αφορά τις ευθύνες του καταναλωτή, είναι εξίσου βαρυσήμαντες και μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα παρεμβατικές. Επομένως, συμπάσχοντα καταναλωτή:

  • Είναι παράλογο να μέμφεσαι μαι επιχείρηση και να αντιδράς μόνο γκρινιάζοντας παθητικά, εξακολουθώντας να την στηρίζεις και να την τροφοδοτείς ευλαβικά με τα χρήματά σου. Χρησιμοποίησε την αγοραστική σου δύναμη -που είναι απίστευτα ισχυρή και σημαίνουσα- για να βελτιώσεις με τον δικό σου τρόπο αυτά που μπορούν να σου προσφερθούν
  • Μη ντρέπεσαι να διαμαρτυρηθείς με επιχειρήματα για το προϊόν ή την υπηρεσία που εξαγοράζεις
  • Κατάγγειλε φαινόμενα κερδοσκοπίας και αισχροκέρδιας.
  • Όταν μένεις ευχαριστημένος διέδωσέ το
  • Κάνε έρευνα αγοράς και μην δέχεσαι άκριτα αυτό που σου παρουσιάζουν
  • Μη γίνεσαι φορτικός εκμεταλλευόμενος τις ευκολίες πληρωμής που μπορεί να είχες στο παρελθόν και την ανοχή των καταστηματαρχών.


    *παραφράζοντας τον τίτλο από το άρθρο της Λένας Φουτσιτζή: "Η δύναμη του Αθηναίου καταναλωτή"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σxολίασε